På mina prov får man ställa frågor

Jag minns ångesten och osäkerheten jag kände när jag själv var elev och hade skriftliga prov. Hade jag fått med allt? Var det detta läraren var ute efter? Paniken när man läste en fråga och fick totalt hjärnsläpp och inte mindes någonting fast man vet att man kunde det för 20 minuter sedan. Det värsta var när man hade uppfattat frågan på ett annat sätt än vad läraren hade tänk och därmed skrivit ”fel svar” fast man hade kunnat det rätta svaret om man bara hade vetat att det var det läraren ville veta.

Ett prov ska visa läraren vad eleverna kan och då måste man konstruera provsituationen så att eleverna faktiskt kan visa det.

När jag har delat ut ett skriftligt prov så påminner jag mina eleverna om att de får be om hjälp och att jag gärna tittar på deras svar och berättar om de har missat något.

prov_liten
Många gånger ger elever upp för tidigt, de skriver ingenting på vissa frågor och vill lämna in provet och gå. Det får de inte hos mig. På mina provet sitter alltid alla kvar tiden ut. Är man klar så har de andra uppgifter att arbeta med. När någon vill lämna in så tittar jag snabbt igenom deras svar. Om de har hoppat över en fråga så försöker jag förklara den på ett annat sätt, hjälper dem att hitta ett ord eller en mening att börja med. ( Jag skriver det på deras prov så jag sen kan se vad de fick hjälp med) Ibland kan det hjälpa att påminna dem om situationen då de lärde sig det de har glömt för att de ska komma ihåg igen. Tex  kommer du ihåg bilden vi tittade på eller läxan ni gjorde. Ibland ber jag dem rita istället för att skriva.

Jag försöker få eleverna att känna sig mindre pressade i provsituationen och hjälpa dem att öva sig i stratergier för att minnas och  utveckla sina svar. Jag vill inte att någon bara ger upp utan att försöka.

Många gånger nöjer sig eleverna när de har besvarat frågan på E nivå. Ofta kan jag få dem att beskriva mer utförligt/välgrundat om jag bara ber dem att förklara begreppen mer eller berätta varför det är så och vad det beror på. Jag kan också stryka under de exempel de redan har gett och fråga om de kan ge fler liknande exempel.

Som ni förstår så sitter jag inte framme vid någon kateder och jobbar med annat när eleverna skriver prov utan jag går runt i klassrummet under lektionen. När jag ser elever som kör fast eller ser allmänt olyckliga ut så smyger jag dit för att se vad de har fastnat på.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s