Edpuzzle -steg för steg hur du gör filmer interaktiva med frågor och kommentarer

När jag använder film för att flippa min undervisning vill jag veta vad min elever har lärt sig, vilka slutsatser och reflektioner de gör, om de har några frågor och om de verkligen har sett filmen. Jag vill kunna planera nästa lektion efter deras förkunskaper och frågor och ge dem personlig återkoppling. Med Edpuzzle kan man göra allt detta och mycket mer!
Jag kan lägga till muntliga och skriftliga förklaringar och frågor (öppna eller flervalsfrågor) till filmer jag har hittat på YouTube eller filmer jag har gjort själv. När eleverna tittar på filmen kommer filmen att pausas vid varje fråga och de skriver in sitt svar direkt på skärmen och sedan fortsätter filmen. Innan nästa lektion kan jag sedan gå in på Edpuzzle och se alla elevernas svar och även ge dem personlig feedback om jag vill. Eleverna kan även få feedback direkt efter att de har besvarat en fråga om jag har lagt in det i förväg.
I detta blogginlägget kan du steg för steg lära dig hur du skapar dina egna interaktiva filmer med hjälp av Edpuzzle och dela den med dina elever.
edpuzzle_logga

bild hämtad från:https://edpuzzle.imgix.net/edpuzzle-logos/horizontal-logo.svg

Hur gör man?

Först skapar du dig ett konto som lärare på www.edpuzzle.com. Nu ska du välja en film som du vill göra interaktiv. Uppe i höger hörn ska du trycka på ”Content” för att få fram en ruta som bilden nedan.

edpuzzle_ny_filmPå vänster sida hittar du olika sidor där du kan söka upp en film. Om du väljer YouTube kan du dels söka efter filmer med vanliga sökord eller klistra in en länk till ett YouTube klipp. Under Edpuzzle kan du söka på färdiga filmer som andra lärare har sparat och redigerat i Edpuzzle. Du kan spara en kopia av deras film och sedan använda/redigera i dem. edpuzzle_välj_filmOm du för muspekaren över en film så kommer tre olika symboler upp. Om du trycker på pennan kan du direkt börja redigera filmen. Om du väljer ögat startar en visning av filmen. Väljer du de två arken sparas en kopia av filmen i ditt ”filmbibliotek under ”my content”. Om du har en egen film som du vill ladda upp så trycker du på den blå knappen ”Add content” och väljer ”Upload video”

Om du vill spela in en egen film så kan du läsa om hur du gör det här.

När du har valt en film så har du fyra olika verktyg som du kan använda för att lägga in ljud, kommentarer och frågor. Du hittar dem ovanför filmrutan där pilarna på bilden nedanför pekar. När du klickar på det verktyg du vill använda så kommer den funktionen att finnas tillgänglig via markören som syns på tidslinjen under filmrutan.

Edpuzzle_4_olika_verktyg

På bilden ovan är klipp-verktyget markerat. Med det kan du klippa bort en bit i början och slutet av filmen genom att markera och dra i de röda markörerna som du ser underst i bilden.

Berättarröst-verktyget är perfekt då man kan använda filmer på andra språk och lägga in sin egen röst istället. Elever brukar föredrar att se filmer som deras egna lärare har gjort. Detta verktyg gör att man kan använda färdiga filmer men lägga till sin egen röst till dem.
När du vill spela in en berättarröst så markerar du först verktyget ovanför filmen. Sätt markören i början av filmen och tryck sedan på mikrofonen som du hittar längst ner till vänster under filmrutan  edpuzzle_berättarröst  Eventuellt behöver du först trycka ”accept” i den lilla rutan som kommer upp (för att meddela att Edpuzzle kommer att spela in med hjälp av din mikrofon). Du måste börja spela in där filmen startar och fortsätta tills filmen är slut.
En begränsning med detta verktyg är att man måste lägga till berättarrösten till hela filmen annars går den inte att spara och allt annat ljud som fanns från början tas bort.

Verktyget för muntlig kommentar kan man använda då man i efterhand vill förtydliga något i sin egen film eller för att lägga in egna kommentarer till någon annans film.
Markera verktyget ovanför filmen för att få en gul mikrofon som markör på tidslinjen. Du spelar upp filmen och trycker på mikrofonen när filmen är på det ställe där du vill kommentera. Ljudinspelningen börjar direkt när mikrofonen byts ut till en stopp-knapp. Tryck på den igen när du har pratat klart. edpuzzle_lud_4Inspelade kommentarer syns som små högtalare ovanför det blå fältet som du ser på bilden ovan. Du kan klicka på dem och flytta dem i sidled om du vill ändra placeringen.

Verktyget som gör att du kan lägga in frågor och anteckningar är det verktyg jag använder mest. Frågan kommer att visas vid sidan om eller under filmrutan beroende på om eleverna ser filmer i sin mobil, padda eller datorskärm.
När du markerar detta verktyget i menyfältet längst upp (Quizzes) kommer markören under filmen att bli ett frågetecken (se pil i bilen nedan). När du är på ett ställe i filmen där du vill lägga in en fråga/anteckning så trycker du på frågetecknet. Filmen pausas och det kommer upp en ny ruta till höger om filmrutan (inramat med rött i bilden nedanför) Där väljer du om du vill ställa en öppen fråga, flervals fråga eller kommentar genom att klicka på någon av de tre gröna rutorna.

Edpuzzle_quizzes_rätt
På bilden ovan är öppen fråga markerad och jag kan skriva in min fråga i textrutan nedanför och edpuzzle_öppen_fråga2trycka på den blå knappen ”save” för att sparar den. Om man vill kan man lägga in flera frågor efter varandra genom att trycka på det lilla blå plus-tecknet längst upp till höger. Som lärare kan man ge personlig feedback på det eleverna har svarat på de öppna frågorna om man vill det. Man kan även lägga in text som alla elever ser när de har skickat in svaret på den öppna frågan. Du trycker på den blå texten ”feedback” för att lägga in en sådan kommentar.

När man gör flervalsfrågor kan man själv välja antalet svarsalternativ och man kan markera vilka alternativ som är rätt och vilka som är felaktiga genom att markera grön bock eller rött edpuzzle_flervalsfrågoredpuzzle_flervalsfrågor2kryss. Eleven kan då se om de har svarat rätt eller fel. Programmet dokumenterar antalet korrekta svar för varje elev så man som lärare snabbt får en överblick. Du kan ställa in om du vill att eleven ska kunna få spola tillbaka i filmen och titta på en bit igen innan de svarar eller om de bara har en chans på sig.
En mycket bra funktion vid flervalsfrågor är att man kan lägga in text-feedback som eleverna ser när de har besvarat frågan. De får då direkt feedback på sitt svar med förklaringar och uppmuntran från dig. Du trycker på den blå texten ”feedback” för att lägga in dina kommentarer.
När du är nöjd med din fråga och alternativen så trycker du på ”save” längst ner.

När man vill lägga in kommentarer eller anteckningar klickar man på frågetecknet och edpuzzle_kommentera3väljer pratbubblan bland de alternativ som dyker upp. Denna funktion brukar jag använda i början av filmen för att ge info om vem som har skapat filmen och vart man kan hitta originalet om jag inte har gjort filmen själv. Den kan också vara bra att ha för att lägga in sammanfattningar och slutsatser.Tyvärr kan man inte välja att lägga in text ovanpå filmrutan utan bara vid sidan om/under. Filmen pausas när dessa visas och eleven får själv starta filmen igen.

Om frågan/anteckningen hamnat fel som kan du markera den med musen och dra den i sidled till rätt ställe.

När filmen är klar ska den delas med eleverna

När du har lagt till det du vill ha med i din film så trycker du på spara. Om du redan har skapat klasser för dina elever (nästa rubrik) så kan du direkt trycka på den blå rutan ”finish” högst upp i höger hörn.  En ruta som den här under kommer då att dyka upp. Väljer du ”public links” istället för ”assign to class”så kan andra se filmen utan Edpuzzle konto men du kan inte se vilka som har tittat eller vad de har svarat på frågorna.
Bocka i rutan framför den/de klasser du vill ska se filmen.
Ändra markeringen vid ”Prevent Skipping” till rött om du vill att eleverna ska kunna hoppa framåt i tid i filmen.
Klicka sedan på ”Du Date” för att ställa in tidsramen för läxan (de kan se filmen även efter detta datum).
När du sedan trycker på ”Assign” är filmen delade med de klasser du har valt.
edpuzzle_assign_to_class_001

Skapa en klass och konton till eleverna

För att du ska kunna se elevernas svar på dina frågor måste de ha konton på Edpuzzle. Du skapar klasser och bjuder sedan in eleverna dit.
För att skapa en ny klass ska du trycka på ”My Classes” längst upp i höger hörn.
Du kommer då till en ny sida där du i vänster menyn kan välja ”Add new class” eller ”Import from Google Classroom” Om du inte har Google Classroom måste eleverna själva registrera ett konto och gå mer i rätt klass första gången de loggar in.
Det enklaste är att ge dem en direktlänk som du hittar om du trycker på namnet på klassen under ”My classes” Välj sedan ”Students” som bilden nedan visar. Kopiera klassens kod som står under ”Class code”
edpuzzle_dinklasskodBe eleverna gå till http://www.edpuzzle.com eller ladda ner appen till sina mobiler. De ska klicka på ”sign up” längst upp i höger hörn och välj ”student”. De ska sedan trycka på ”Sign up with Edpuzzle” som bilden nedanför visar. De uppmanas då att fylla i klass koden och därefter kan de fylla i namn och lösenord för att skapa sitt konto.

Edpuzzle-_skapa_konto

Det finns fler funktioner!

Jag har bara berättat om hur man skapar en film som eleverna ska titta på. De kan titta både hemma och i skolan, enskilt eller i par beroende på hur du planerar din undervisning
Med Edpuzzle kan man även ge eleverna i uppdrag att skapa egna filmer eller lägga till ljud/ kommentarer till färdiga filmer. Filmerna lämnas sedan in via klassidan.
Här kommer lite förslag på vad man kan använda det till

  • Eleverna kan då kommentera sina egna filmade redovisningar utifrån en checklista som övning innan de ska redovisar live inför klassen.
  • Eleverna kan beskriva vad som händer i en laboration eller matematisk uträkning De kan få i uppdrag att markera när något görs fel och förklara hur man ska göra istället.
  • Eleven ska förklara en bild av exempelvis ett kretslopp
  • Språklärare kan filma en text (bara en bild som visas) och låta eleverna spela in när de läser upp den.

Jag hoppas att du och dina elever får stor användning av EDpuzzle
Vill du veta mer om hur man lyckas med att flippa undervisningen med hjälp av film så kan du läsa mina flipp tips. Du kan också läsa mer om vad flippad undervisning/flipped classroom är här.

Gå nu in och skapa ditt eget konto på Edpuzzle och hör gärna av dig och berätta hur det går.

/Sarah

Annonser

4 reaktioner på ”Edpuzzle -steg för steg hur du gör filmer interaktiva med frågor och kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s