EDpuzzle -steg för steg hur du skapar interaktiva filmer

När jag använder film för att flippa min undervisning vill jag veta vad min elever har lärt sig, om de förstår, vilka slutsatser och reflektioner de gör. Jag vill även kunna planera nästa lektion efter deras förkunskaper och frågor och ge dem personlig återkoppling. Med EDpuzzle kan man göra allt detta och mycket mer!
När Zaption stängde ner förra sommaren blev jag så besviken då jag tyckte mig ha hittat det perfekta verktyget men EDpuzzle är helt klart en bra ersättare.
Här kommer en beskrivning av vilka verktyg som finns och hur man använder dem.

edpuzle

Hur gör man?

Först skapar du dig ett konto på http://www.edpuzzle.com.
På första sidan under ditt namn hittar du knappen ”create” välj ”create new” om du har en länkadress till ett filmklipp eller välj ”upload video” för att ladda upp en fil från datorn. (om du vill spela in en egen film så kan du läsa om hur du gör det här)
När du har valt en film så har du fyra olika verktyg som du kan använda för att lägga in ljud, kommentarer och frågor. Du hittar dem ovanför filmrutan där pilarna på bilden nedanför pekar. När du klickar på det verktyg du vill använda så kommer den funktionen att finnas tillgänglig på markören i fältet under filmrutan.

edpuzzle_4_verktyg_med_rubrik_2

På bilden är klipp-verktyget markerat. Med det kan du klippa bort en bit i början och slutet av filmen genom att markera och dra i de röda markörerna som du ser underst i bilden.

Berättarröst-verktyget är perfekt då man kan använda filmer på andra språk och lägga in sin egen röst istället. Elever brukar kommentera att de föredrar att se filmer som deras egna lärare har gjort och detta verktyg gör att man kan använda färdiga filmer men lägga till sin egen röst till dem.
När du vill spela in en berättarröst så markerar du först verktyget ovanför filmen. Tryck sedan på mikrofonen som du hittar längst ner till vänster under filmrutan och börja prata. Eventuellt behöver du först trycka ”accept” i den lilla rutan som kommer upp (för att meddela att edpuzzle kommer att spela in med hjälp av din mikrofon).
En begränsning med detta verktyg är att man måste lägga till berättarrösten till hela filmen annars går den inte att spara och allt annat ljud som fanns från början tas bort.

Verktyget för muntlig kommentar kan man använda då man i efterhand vill förtydliga något i sin egen film eller för att lägga in egna kommentarer till någon annans film. Du spelar upp filmen och trycker på mikrofonen när filmen är på det ställe där du vill kommentera. Ljudet börjar spelas in direkt när mikrofonen byts ut till en stopp-knapp. Tryck på den igen när du har pratat klart. edpuzzle_lud_4Inspelade kommentarer syns som små högtalare ovanför det blå fältet som du ser på bilden ovan. Du kan klicka på dem och  flytta dem i sidled om du vill ändra placeringen.

Verktyget som gör att du kan lägga in frågor och anteckningar är det verktyg jag använder mest. När du markerar detta verktyg kommer markören under filmen att bli ett frågetecken (se pil i bilen nedan). När du är på ett ställe i filmen där du vill lägga in en fråga/anteckning så trycker du på frågetecknet. Filmen pausas och det kommer upp en ny ruta till höger om filmrutan (inramat med rött i bilden nedanför) Där väljer du om du vill ställa en öppen fråga, flervals fråga eller kommentar genom att klicka på någon av de tre gröna rutorna.

edpuzzle_frågor_ny_bild
På bilden ovan är öppen fråga markerad och jag kan skriva in min fråga i textrutan nedanför och edpuzzle_öppen_fråga2trycka ”save” för att sparar den. Om man vill kan man lägga in flera frågor efter varandra genom att trycka på det lilla blå plus-tecknet längst upp till höger. Som lärare kan man även ge personlig feedback på det eleverna har svarat på de öppna frågorna om man vill det.

När man gör flervalsfrågor kan man själv välja antalet frågor och man kan markera vilka frågor som är rätt och vilka som är felaktiga genom att markera grön bock eller rött edpuzzle_flervalsfrågoredpuzzle_flervalsfrågor2kryss. Eleven kan då se om de har svarat rätt eller fel. Programmet dokumenterar antalet korrekta svar för varje elev så man som lärare snabbt får en överblick. Du kan ställa in om du vill att eleven ska kunna få spola tillbaka i filmen och titta på en bit igen innan de svarar eller om de bara har n chans på sig.
En mycket bra funktion vid flervalsfrågor är att man kan lägga in text-feedback som eleverna ser när de har besvarat frågan. De får då direkt feedback på sitt svar med förklaringar och uppmuntran från dig. Du trycker på den blå texten ”feedback” för att lägga in dina kommentarer.
När du är nöjd med din fråga och alternativen så trycker du på ”save” längst ner. Frågan kommer att visas vid sidan av filmen för eleverna om man tittar på en datorskärm och under filmrutan om man tittar med sin mobil.

När man vill lägga in kommentarer eller anteckningar klickar man på frågetecknet och edpuzzle_kommentera3väljer pratbubblan bland de alternativ som dyker upp. Denna funktion brukar jag använda i början av filmen för att ge info om vem som har skapat filmen och vart man kan hitta originalet om jag inte har gjort filmen själv. Den kan också vara bra att ha för att lägga in sammanfattningar och slutsatser.Tyvärr kan man inte välja att lägga in text ovanpå filmrutan utan bara vid sidan om/under. Filmen pausas när dessa visas och eleven får själv starta filmen igen.

 

När filmen är klar ska den delas med eleverna

När du har lagt till de saker du vill ha med i din film så trycker du på spara och sedan på den blå rutan ”finish” högst upp i höger hörn. Välj sedan ”assign to class” om du vill kunna se vad eleverna har svarat. Väljer du ”share with anyone” så kan andra se filmen utan inlogging men du kan inte se vilka som har tittat eller vad de har svarat på frågorna.edpuzzle_dela_filmDu måste skapa klasser som dina elever går med i för att se dina filmer. Jag har döpt mina grupper till samma namn som den kurs jag har gruppen i. Tryck på ”add class” och döp gruppen.  Du kan sedan välja att bocka för alternativet att eleverna inte ska kunna klicka förbi delar av filmen men då kan de inte heller klicka bakåt för att se delar igen.
Du kan också välja att sätta ett ”due date” och markera tills vilket datum eleverna ska ha sett filmen. Edpussel kallar dessa funktioner superpowers =)
När du är klar trycker du på ”send” Du kommer då till en ruta som liknar den nedan och nu har du två olika sätt att dela filmen med dina elever. Du kan trycka på den blå knappen ”invite your students”. Då får du fram en länk som du skicka till eleverna för att dem ska skapa konto och gå med i gruppen du har skapat och se filmen.  Det andra alternativet är att trycka på ”share”. Det alternativet kan du använda när eleverna är med i din grupp eller om du har bett dem att själva  skapa konto på Edpuzzle först.

edpuzzle_dela_filmen_4

Hur gick det för eleverna?

När eleverna har tittat på filmen kan du gå in under ”progress” som du hittar mellan pilarna på bilden. Där får du fram alla elevernas resultat och svar på frågorna. Du kan välja att se resultatet per elever (som på bilden nedan) eller att se en alla elevers svar fråga för fråga. Jag skrev tidigare att du kan du även ge eleverna personliga kommentarer på deras svar. Du gör det genom att klicka där pilarna visar.

edpuzzle_resultat2

Det finns fler funktioner!

Jag har bara berättat om hur man skapar en film som eleverna ska titta på. Med edpuzzle kan man även ge eleverna i uppdrag att skapa egna filmer eller lägga till ljud/ kommentarer till färdiga filmer. Filmerna lämnas sedan in via klassidan.
Här kommer lite förslag på vad man kan använda det till

  • Eleverna kan då kommentera sina egna filmade redovisningar utifrån en checklista som övning innan de ska redovisar live inför klassen.
  • Eleverna kan beskriva vad som händer i en laboration eller matematisk uträkning De kan få i uppdrag att markera när något görs fel och förklara hur man ska göra istället.
  • Eleven ska förklara en bild av exempelvis ett kretslopp
  • Språklärare kan filma en text (bara en bild som visas) och låta eleverna spela in när de läser upp den.

Jag hoppas att du och dina elever får stor användning av Edpuzzle
Vill du veta mer om hur man lyckas med att flippa undervisningen med hjälp av film så kan du läsa mina flipp tips.

Gå nu in och skapa ditt eget konto på Edpuzzle och hör gärna av dig och berätta hur det går.

/Sarah

Annonser

One thought on “EDpuzzle -steg för steg hur du skapar interaktiva filmer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s