Tvärgruppsarbete gör alla aktiva

Det är svårt att få till bra grupparbeten där alla elever bidrar och visar vad de kan. Jag jobbar ofta med tvärgrupper som ett sätt att göra alla i en grupp aktiva. Man kan göra det på många olika sätt både som en snabb klassrums aktivitet eller som slutredovisning av ett större arbetsområde.

En tvärgrupp är en grupp som består av medlemmar från olika andra grupper.

3d render of Different teams

Fördelar med att jobba med tvärgrupper

  • Ingen kommer undan utan alla måste både lyssna och prata.
  • Samtliga elever måste vara insatta i arbetet gruppen har gjort.
  • För många är det lättare att redogöra för vad man i den grupp man just kom från kommit fram till istället för att berätta vad man själv personligen har kommit fram till.
  • Man lär sig mycket av att återberätta och förklara saker för andra.
  • Elverna får öva sig i att prata inför en mindre grupp vilket oftast känns lättare än att redovisa inför hela klassen.
  • De duktiga eleverna får inte samma möjlighet att dominera i gruppen eftersom alla är experter på olika saker.
  • Man kan använda eleverna som lärresurser för varandra och om de behöver information från de andra eleverna för att kunna lösa en annan uppgift senare så blir de ännu mer aktiva lyssnare.
  • Om eleverna har redovisningar i tvärgrupper så sparar man tid då många redovisningar kan ske samtidigt. (Om man vill använda det som diskuteras i grupperna som betygsunderlag kan man ordna så att varje grupp filmar eller spela in ljudet under diskussionen så du kan lyssna på det i efterhand.)

Hur gör man då?

Det finns flera olika sätt att göra det på. Här följer några exempel på hur jag använder det.
Ett enkelt sätt att använda sig av tvärgrupper är att först delar in klassen i olika grupper. Grupperna får sen olika uppgifter som de ska lösa/diskutera. När de är klara ska alla medlemmarna ha anteckningar och vara redo att presentera vad gruppen har kommit fram till i tvärgrupper bestående av en elev från varje ursprungs grupp. I  den nya gruppen ska eleverna berätta vad deras första grupp kom fram till och sedan lyssna på vad medlemmarna från de andra grupperna berättar. Vill man kan de sedan arbeta vidare i den nya gruppen eller återgå till den första gruppen. 

I religionskunskap brukar jag göra en annan variant. Alla elever tar reda på fakta om en livsåskådning och sedan redovisar de sina kunskaper i en tvärgrupper bestående av 3-4 andra elever som har skrivit om helt andra livsåskådningar. Under redovisningarna ska de anteckna och när alla har redovisat så ska de hitta likheter och skillnader mellan de olika livsåskådningarna.
För att de ska lära sig om flera livsåskådningar och kunna göra fler jämförelser så får de i uppdrag att göra nya tvärgrupper med nya elever och göra samma sak en gång till. Efter redovisningarna ska de lämna in en text där de både berättar om livsåskådning de har jobbat med men också presenterar likheter och skillnader mellan den och andra livsåskådningar och på så vis visar de kunskaper även om dem.

En annan variant av exemplet ovan har jag gjort i naturkunskap när vi jobbar med kroppen. Efter att vi tillsammans har jobbat igenom de olika organen så får eleverna välja ett organ som de ska jobba vidare med. De ska förbereda en muntlig presentation där de ska berätta om hur organet påverkas av livsstil och miljöfaktorer. De får jobba enskilt eller i grupp men redovisningen gör de enskilt i små tvärgrupper och vid varje redovisning ska de andra gruppmedlemmarna anteckna. För att kontrollera att de som antecknat inte har missat något så får alla eller exempelvis personen som sitter till höger om den som redovisat läsa sina anteckningar högt och den som redovisat får fylla på och förklara om det behövs. Sen kommer det mest spännande,  eleverna ska byta grupp och denna gång redovisa om något av de organ som de precis har fått lära sig om. Jag berättar detta redan innan de går igenom sina anteckningar med första gruppen vilket gör att de är noggranna när de gör det.
I den nya gruppen finns det oftast någon annan som har anteckningar om eller redan har redovisat om samma sak och då får de eleverna i uppgift att lyssna extra noga för att sedan eventuellt kunna fylla på med mer info om de tycker att personen missade något viktigt.
I slutet av övningen har eleverna både lärt sig om och fått anteckningar om hur flera organ påverkas av livsstil och miljö och den faktan ska de sedan lära sig inför examinationen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s