Synliggör lärandet vid filmvisning med Zaption presenter

Synliggöra lärande när ni ser film tilsammans.

Tyvärr har Zaption stängt ner, läs mer om det här

Att snabbt kunna stämma av om eleverna hänger med, att låta eleverna diskutera i grupp och sen smidigt låta dem ta del av varandras tankar eller att låta eleverna digitalt markera med hjälp av en padda/mobile när de har en fråga, varje gång de hör en viss verbform eller vad nu läraren har bett dem att uppmärksamma i filmen, allt detta är möjligt med Zaption presenter. 

zaption_presenter_001

Bilden är hämtad från: http://blog.zaption.com/post/133543185909/zaption-presenter-is-now-live med tillstånd från Zaption.

I Zaption kan du lägga in text och frågor i en film och dela den med eleverna. Eleverna måste svara på frågorna innan de kan se vidare på filmen och läraren kan sen se vad alla elever har svarat. Jag har tidigare skrivit ett blogginlägg om hur jag använder Zaption för att flippa, du kan läsa mer om det och hitta instruktioner för hur man skapar en film här.
I slutet av förra året släpptes Zaption presenter som gör det möjligt att visa en film i klassrummet och låta eleverna svara på frågorna med hjälp av mobil/padda/dator på samma sätt som de gör på exempelvis Kahoot.
Zaption presenter har även flera extra funktioner. När du startar filmen hittar du fyra verktyg i vänsterkanten (se bild)

ställ_en_fråga2

Handen blir markera när eleverna har ställt en fråga och trycker du på den så kan du se vad de har frågat men också när de har ställt frågorna.
Blixten som jag har markerat i exemplet ovan gör att du kan skriva in en fråga eller thumbs up/down ställa live när ni ser filmen.
Pilen används för att omvandla muspekaren till en tydlig pil som man kan använda för att tydligare peka på saker i filmen.
Pennan markerar man för att få fram ritverktyg.

Ställ frågor där du vill i filmen
Du kan lägga in frågorna i förväg eller skriva frågor live. Du kan skriva öppna frågor, ha svarsalternativ , checkboxes eller tumme upp/tummen ner.
    Att läggs in frågor i förväg i film tar lite tid men med Zaption presenter kan du alltså även göra det live och skriva in frågan direkt på skärmen.
Längst ner i bild ser man hur många procent av eleverna som har svarat. På bilden här under har alla svarat och då blir hela fältet grönt. Eleverna kan svara enskilt eller gemensamt i par/mindre grupp. På bilden till höger ser du hur frågan ser ut på en elevs mobil/padda.

Visa svaren
Du kan sen välja att visa svaren direkt för alla (inga namn syns) eller så kan du studera svaren i efterhand genom att öppna analysdelen för filmen och då kan du även se vem som har svarat vad på samma sätt som när man använder Zaption för att flippa. På flervalsfrågan ovan ser resultatet ut som på bilden här under när alla har svarat rätt. Har man istället öppna frågor så kommer allas texter (anonymt)  att synas under varandra.
Jag gillar den snabba feedbacken man får från eleverna och möjligheten att kunna visa alla elevers tankar på tavlan på samma sätt som när man använder Padlet eller liknande. Jag har möjlighet att förklara om eleverna svarar fel och visa exempel på enkla och utförliga svar.

zaption_resultat

Vill du lära dig hur man gör?
Sara Bruun har gjort en bra film med instruktioner där du lätt lär dig steg för steg hur man skapar och visar en film med Zaption presenter. Du hittar den här: http://lrbloggar.se/sarabruun/zaption-sa-funkar-det/
Zaption har gjort en film (på engelska) där de visar de olika funktionerna i Zaption presenter. Du hittar den här: http://zapt.io/tusxcmx3

Lite avslutande råd
Var försiktig så du inte ”hacka sönder” filmen med för många frågor. Lägg då hellre in frågorna direkt efter varandra och är filmen kort så kan du lägga in dem i slutet istället för att bryta mitt i filmen.
Glöm inte att ge eleverna återkoppling på de svar de har gett och om du ser att de är fel ute så använd  den informationen för att individanpassa och/eller planera om då det behövs för att alla ska kunna hänga med och lära sig.
Som med all undervisning så ska man alltid tänka igenom innan vad man vill att eleverna ska lära sig, hur de ska lära sig det och hur man kan kontrollera att de lär sig. Zaption presenter kan vara ett bra verktyg för att synligöra lärande i många situationer när man visar en film men givetvis inte i alla och jag tycker oftast att man får bäst resultat när man blandar olika metoder istället för att gå all in med bara en sak. När jag använder Zaption presenter så både ställer jag frågor/följdfrågor och ber om deras svar ”på vanligt sätt” också.

Hoppas ni blir inspirerade att testa!
/Sarah

Annonser

3 thoughts on “Synliggör lärandet vid filmvisning med Zaption presenter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s